Monday, March 14, 2011

Allah mendengar aku

waktu itu
dalam tahun yang sama ketika aku menulis ini
amarah dan terlalu sadis
terlihat yang berdua tiada memperduli yang seorang
mungkin tiada terlintas waktu itu.

yang ketika itu situasinya begini

di celahan ramai2 orang dalam satu keramaian
yang berdua duduk menadah pinggan
makanan enak lazat disukai ramai
tiada memandang pada seorang ini
yang cuma di sebelah.
yang seorang itu makcik tua
yang bukannya pensyarah
yang bukannya muda dan bergaya
yang cuma berpakaian uniform
yang menjaga bersihnya fakulti kita.

mengapa begitu?
hulurlah sedikit dua dikit
itu cukup
barangkali seorang itu ingin merasa
mana peka kamu
kawan2 yg aku sayang?

mungkin waktu itu kamu lupa
aku cukup takut aku alpa bila-bilanya.

waktu itu
bukan pada hari yang sama.

Allah mendengar aku
bila mana aku janji
bila mana aku ketemu seorang itu
bila mana suratan atau kebetulan
aku puas dan senyum
dia gumbira

Aku betul senyum puas waktu itu.

No comments:

Post a Comment